TEST: NOX HELIUM 7.1 ENDURO

Za svoji současnou cyklistickou kariéru jsem měl možnost vyzkoušet snad všechny typy kol z různých odvětví. Nikdy jsem se nepřikláněl k jednomu stylu a snažil se využít dosažených znalostí a pocitů, abych kolo vždy nestranně ohodnotil. Jednoho dne mi zvonil telefon. Číslo bylo cizí, a navíc volalo z Německa. Chtěl jsem hovor odmítnout, ale nakonec jsem to zvedl. Do telefonu se klidným hlasem představil majitel firmy NOX cycles Carsten a zeptal se, jestli bych si nechtěl vyzkoušet nějaké kolo z jejich nabídky. Souhlasil jsem a začal jsem popisovat, jaké kolo bych si představoval.

V tu ránu mě přerušil a řekl, že posílá ideální variantu a že se mám nechat překvapit. Vůbec jsem netušil, co přijde a popravdě jsem se bál, ať můžu kolo poctivě ohodnotit. Když za 3 dny dorazila krabice, byl jsem natěšený, ale zároveň jsem měl strach. Při vybalování vykouklo nové elektro-enduro kolo s luxusní geometrií, vysokými zdvihy, a nízkou váhou. Přesný název modelu NOX Helium 7.1 Enduro. Navíc mě potěšil německý pohon Fazua, který se řadí mezi ty kompaktnější a nejlehčí na trhu.

První pocity

Jak už tomu bývá, tak v první jízdě začínáte kolo poznávat a objevujete jeho možnosti. K ostré zkoušce jsem se rozhodl navštívit enduro park Bialsko-Biala v Polsku. Jakmile jsem dorazil na místo, tak jsem zkontroloval všechny šrouby abych se ujistil, že je vše v pořádku. Nasedám na kolo a vyrážím na kopec. První pocity z jízdy jsem zaznamenal hned při výjezdu, který má zhruba 4 kilometry. Už v tu chvíli jsem měl možnost otestovat a naladit pružení a celkový chod kola ke spokojenosti. Při prvním výjezdu jsem použil ECO režim a z kopce dolů samozřejmě BOOST. Nechci nic riskovat a první jízdu zkusím na jednodušším trailu. Nahoru jsem vyjel svěží a mohl jsem to rovnou stočit dole.

Testování

Trail Twister je celkem rychlý trail s mnoha boulemi a skoky. Nahoře jsem přitáhnul kompresi, aby se to moc nehoupalo a neztrácel jsem tak zbytečně při každém průjezdu boulí. Při rozjezdu začínám kvaltovat a snažím se dosáhnout co nejvyšší rychlosti co mi strach dovolí. Jak se dostávám na optimální rychlost, tak stále cítím pohon, který tlačí do klik a říká, že ještě může. Následují zatáčky, do kterých musím hodně brzdit abych nešel na držku. Po výjezdu ze zatáčky za to zase rvu a cítím, že při každém šlápnutí získávám rychlost zpátky. Říkám si, že jsem nepodcenil fyzickou přípravu. Ale zase jsem byl přesvědčen, že v tom měl prsty kompaktní pohon Fazua o výkonu 250 W. Při nájezdu na první bouli se ani nemusím snažit a kolo pěkně přelétá nad skok a letí přímo do dopadu. Jeho váha je fakt nízká. Následují další a další nerovnosti a zavřené zatáčky. Díky „pomocníkovi“ sjíždím 4,5km dlouhý trail v kuse. Trail končí hned u výjezdové trasy, kde už nechávám Boost a stoupám zpět na vrchol. Nahoře vytahuji nářadíčko a dotahuji všechny možné spoje abych zjistil, jestli nějaký nepovolil. Jak jsem později zjistil, tak kolo je po rozbalení z krabice plně seřízené a nastavené. Samozřejmě až na vytočená řídítka. Je to díky montáži v Rakousku, která je sice menší ale poctivější než u větších firem. Smutně schovávám nářadí a rozhoduji, který trail vyberu.

Pro druhou jsem zvolil technicky náročnější trail s názvem Cygan, na kterém je spousta kořenů, kamenů a vymletá koryta od deště. Otevírám pružení a rozjíždím se do prvního úseku. Jsem překvapený, jak drží kolo stopu a cítím se na něm velmi bezpečně. Prostě jen zatáčím a lechtám brzdy, aby byla jízda co nejplynulejší. Najednou si uvědomuji, že už jsem skoro u konce, tak zastavím abych vstřebal pocity a protřepal ruce. Úplně jsem přestal vnímat, že bych měl jet první jízdu opatrněji. Položil jsem si otázku kvůli čemu to může být? Snad je to jen kvůli rozvoru kol 1272 mm? Nebo velká kola? Asi obojí. Hlavní je, že jsem se cítil bezpečně a pohodlně. Jen trošku jsem se obával kvůli zadnímu ráfku, protože se mi dvakrát podařilo cinknout o kámen. A to jsem foukal 2 bary. Příště zvolím vložku do ráfku. Nasedám zpátky do sedla a dojíždím poslední kousek trailu. Neopouští mě dobrý pocit z jízdy. Směřuji k autu, abych se osvěžil a trošku odpočinul.

V mezičase se snažím dotahovat šrouby ale zase zbytečně. Slunce zapadlo za obzor a odhaduji, že mě čeká poslední jízda, protože v hustém lese do hodiny nepůjde nic vidět. V Boost modu peláším na vrchol a rozmýšlím, kterou trasou to uzavřu. Nakonec vybírám zase Cygana. Dorážím nahoru a jde vidět, že za chvilku vidět nepůjde. Pro tentokrát se pokouším o svižnější jízdu s proskakováním nerovností s různými shortcuty abych vyzkoušel opravdovou výkonnost. Kolo drží pevně stopu, ale nebojí se vyletět do vzduchu. Přeskakuje přes pařezy a devětadvácy pomáhají k lepšímu převalování přes kameny a kořeny. Je hezky obratné ale zároveň stabilní a poslušné. Tento pocit mám většinou na sjezdových kolech, které jsou určené na těžký terén. Podařilo se a dojíždím do cíle. Ještě pár metrů k autu, naložit kolo a zpět domů.

 

Závěrem

Na závěr bych dodal jen pár informací. NOX Helium 7.1 Enduro je „hybridní“ elektrokolo, které si zaslouží vlastní kategorii. Od obou rodičů má něco, ale celkově se chová jinak. Díky nízké váze je hravé a hezky se dostává do vzduchu. Lehký pohon Fazua s výkonem 250 W pomůže vytáhnout nahoru a dole z kopce vás nijak nelimituje. Další výhodou je, že kolo s vybitou baterií nemá žádný odpor při šlapání. Pocitově mi přišlo trošku delší, ale za to stabilnější. Může za to delší rozvor ale i 29“ kola. Na plnou baterii jsem najel 23,6 km s převýšením 950 m. Zbylo tam ale ještě 28 % a dalo by to i na další jízdu. Což v takových kopcích považuji za dostatečné. Používal jsem tovární nastavení, ale Fazua nabízí aplikaci, kterou spárujete mezi kolem a telefonem a různě nastavujete přípomoc. Jde vidět, že kořeny značky pochází z downhillu. Pružení pracuje velmi efektivně a při zatažení komprese jej aretuje skoro do plného uzamčení. Ale na kole s pohonem to nehraje takovou roli. Jediný technický zásah na kole je bezdušový systém. Pro příště bych aplikoval i vložku do ráfku abych mohl jezdit nižší tlaky. Model vychází z výbavy Expert, kde jsem měl model nadstandardně vytuněný vzduchovým tlumičem Fox Floa X2 Factory. Kolo doporučuji pro ty, kteří nepotřebují supersilné motorky s dlouhou výdrží, ale hledají kompromis mezi klasickým a elektrickým kolem s vyššími zdvihy. Zaměřují se spíše na jízdu z kopce dolů a nahoru potřebují pomoci. Celková váha s baterií a motorem je 18,7 kg. Jedna z možností odlehčení je vytažení motoru a baterie, který je zasazen ve spodní rámové trubce a můžete jej nahradit hliníkovým krytem. Tímto ušetříte celkově 3,5kg a nemusíte mít strach, že ho při pádu, jakkoli poškodíte. Bez pohonu se dostanete zhruba na 15 kg. Oceníte to hlavně tehdy, když pojedete do bikeparku a vlekař se na vás začne vražedně koukat. Nox nabízí různé varianty výbavy, kde si vybíráte z různých rozměrů kol, dokonce i „mullet“ verzi. Dále můžete vybírat z různých značek motorů.

Image
Image
Image

O značce

NOX cycles je firma tvořená z mladých lidí se spousty nápadů, kteří milují sport. Začínali jako výrobce sjezdových kol a postupem času došli do fáze elektrifikace. Prvotní vývoj kol začíná v Berlíně, v Německu, odkud po náročném testování a finalizaci putuje k dodavatelům rámů. V hlavním sídle, které je v rakouské oblasti Zillertal se realizuje montáž až po expedici. Majitel je vlastenec. Na kole jsou většinou používány komponenty od značek jako Continental nebo Magura. Pro více informací navštivte www.noxcycles.com

 

Důležité informace

Zpracování: 7 / 10

Jízdní vlastnosti: 8 / 10

Pružení: 8,5 / 10

Ovladatelnost: 7,5 / 10

Celkové hodnocení: 8 / 10

Určení: Enduro / Gravity

MOC: 159 000kč / 5 999€

Image
Image
Image